Trafik Mühendisliği Sempozyumu Tamamlandı
Odamız adına şubemiz tarafından düzenlenen Trafik Mühendisliği Sempozyumu 23-24 Mayıs 2024 tarihlerinde Ankara'da gerçekleştirildi
Eklenme Tarihi: 27/05/2024
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası adına şubemiz tarafından düzenlenen Trafik Mühendisliği Sempozyumu 23-24 Mayıs 2024 tarihlerinde İMO Teoman Öztürk Salonu'nda gerçekleştirildi. İMO Ankara Şubesi Sekreter Yardımcısı Mizgin Bektaş tarafından sunulan sempozyuma, Düzenleme Kurulu adına Prof. Dr. Halim Ceylan, İMO Ankara Şubesi YK Başkanı Ahmet Onur Özergene ve İMO YK Başkanı Nusret Suna tarafından yapılan açılış konuşmaları ile başlandı. Açılış konuşmaları sonrasında çağrılı konuşmacı Prof. Dr. Ergun Gedizlioğlu "Trafik Mühendisliğinde Doğru Bilinen Yanlışlar" başlıklı sunumunu gerçekleştirdi. Gedizlioğlu'na teşekkür belgesi İMO YK Başkanı Nusret Suna tarafından verildi.
Prof. Dr. Ali Payıdar Akgüngör başkanlığında yapılan sempozyumun ilk oturumunda 3 bildirinin sunumu yapıldı. Oturumda Muammer Taha Ceren, Mehmet Sinan Yıldırım ve Ahmet Cevat Biricik bildirilerin sunumlarını gerçekleştirdiler. Oturum başkanı ve bildiri yazarlarına teşekkür belgeleri İMO Ankara Şubesi YK Başkanı Ahmet Onur Özergene tarafından takdim edildi.
Doç. Dr. S. Pelin Açıkelli başkanlığında yapılan sempozyumun ikinci oturumunda 4 bildirinin sunumu yapıldı. Ayrıca oturumda EGO Genel Müdür Vekili Taylan Engin çağrılı konuşmacı olarak "Etkin Toplu Taşıma Hizmetinin Trafik Üzerinde Etkisi" başlıklı sunumunu gerçekleştirdi. Merve Burçin Canikli, Burçin Paçacı, Şafak Tercan ve Raziye Peker oturumda sunumları yapan bildiri yazarları oldu. Taylan Engin'e teşekkür belgesi İMO YK Sekreter Üyesi Bülent Tatlı tarafından verilirken oturum başkanı ve bildiri yazarlarına teşekkür belgeleri İMO Ankara Şubesi YK Sekreter Üyesi Nuri Taşkın Karadeniz tarafından takdim edildi.
İlk günün son oturumu olan üçüncü oturum Doç. Dr. Selim Dündar başkanlığında 4 bildirinin sunumu ile gerçekleştirildi. Oturumdaki bildiri sunumları Zeynep Demirel, Muhammed Buğra Kızılarslanoğlu, Muhammed Fatih Yentimur ve Burcu Yiğit tarafından gerçekleştirildi. Oturum sonunda teşekkür belgeleri İMO Ankara Şubesi YK Üyesi Alp Geyik tarafından takdim edildi.
Sempozyumun ikinci gününde sabah oturumu Prof. Dr. Halim Ceylan, Prof. Dr. Hediye Tüydeş Yaman ve Prof. Dr. Serhan Tanyel'in moderasyonunu yaptığı "Trafik Mühendisliğinin Dünü, Bugünü ve Geleceği" başlıklı panel ile başladı. Panel sonunda İMO Ankara Şubesi YK Başkanı Ahmet Onur Özergene tarafından aynı zamanda sempozyum düzenleme kurulu üyeleri de olan hocalarımıza teşekkür belgeleri takdim edilmiştir.
Dr. Öğr. Üyesi Ziya Çakıcı'nın oturum başkanlığını yaptığı dördüncü oturum çağrılı konuşmacı Doç. Dr. Yalçın Alver "Kentsel Sürdürülebilir Hareketlilik için Motorsuz Ulaşım Türleri" başlıklı sunumu ile başladı. Sonrasında sırasıyla Mehmet İhsan Pekdemir, Funda Türe Kibar, Serhan Tanyel ve Ayşe Polat bildirilerinin sunumlarını gerçekleştirdi. Oturum sonunda teşekkür belgeleri İMO Ankara Şubesi YK Sayman Üyesi Cem Çetin tarafından takdim edilmiştir.
Sempozyumun son oturumu Dr. Öğr. Üyesi Oruç Altıntaşı'nın başkanlığında gerçekleştirildi. Oturumda Halim Ceylan, Elif Zahide Mercan, Elif İzol ve Duygu Şenol bildirilerinin sunumlarını gerçekleştirdi. Oturum sonunda teşekkür belgeleri İMO Sakarya Şubesi YK Başkanı Semih Uçar tarafından takdim edilmiştir.
Beşinci oturumun da tamamlanmasıyla beraber hatıra fotoğrafı çekilerek sempozyum tamamlanmıştır. Sempozyum fotoğraflarına aşağıdan ulaşabilirsiniz.
İMO Ankara Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Onur Özergene'nin sempozyum açılışında yaptığı konuşma:
Saygıdeğer katılımcılar, değerli meslektaşlarım ve kıymetli konuklar,
Sizleri bu önemli etkinlikte, Trafik Mühendisliği Sempozyumu'nda ağırlamaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Ankara Şube Yönetim Kurulu adına hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
İnşaat Mühendisleri Odası adına Ankara Şube olarak düzenlediğimiz etkinlikte, şehirlerimizin ve ulaşım ağlarımızın geleceğini şekillendiren yenilikleri, stratejileri tartışmak, bu konuda akademisyenlerimizin yaptıkları çalışmaları değerlendirmek için bir araya gelmiş bulunuyoruz. Sempozyumumuzun düzenlenmesinin amaçlarından birinin de inşaat mühendisliğinin ulaştırma alanındaki ağırlığını trafik mühendisliği alanında da geliştirmek olduğunu belirtmek istiyorum.
Trafik mühendisliği, çok branşlı bir alandır ve tatmin edici sonuçlara ulaşabilmek için farklı disiplinlerin bir araya gelerek çalışmasını gerektirir. Bu kapsamlı yaklaşımın, şehirlerimizin ulaşım sistemlerini geliştirmek ve iyileştirmek için hayati önemi bulunmaktadır. İnşaat mühendisliği, geçmişten bugüne trafik mühendisliği alanında etkin bir rol oynamıştır. Bugün de bu alandaki etkinliğini sürdürmek, geliştirmek için çaba harcamamız aynı zamanda teknolojik gelişmelere de uyum sağlamamız gerekmektedir.
Saygıdeğer katılımcılar, değerli meslektaşlarım ve kıymetli konuklar,
Türkiye'de ve dünyada hızla değişen ve gelişen trafik mühendisliği yaklaşımlarına baktığımızda, bazı önemli başlıklar öne çıkmaktadır.
Bunlardan ilki, Akıllı Ulaşım Sistemleridir. Türkiye’de de bu alanda önemli yatırımlar yapılmaktadır. Akıllı ulaşım sistemleri, trafik yoğunluğunu azaltmak ve kazaları önlemek için gerçek zamanlı veri analitiği kullanmakta ve bu teknolojiler, biz inşaat mühendislerinin altyapı projelerinde dikkate alması gereken önemli bir boyutu oluşturmaktadır. Ayrıca, bu sistemler enerji verimliliğini artırarak çevresel etkileri de minimize etmektedir.
İkinci olarak, Toplu Taşımanın Güçlendirilmesini söyleyebiliriz. Metropollerimizde, toplu taşıma ağlarının genişletilmesi ve modernize edilmesi, trafik sıkışıklığını azaltmanın ve karbon ayak izimizi küçültmenin anahtarıdır. Metro ve otobüs sistemlerimizin geliştirilerek şehir içi ulaşımın bel kemiğini oluşturması gerekmektedir. Toplu taşımanın etkin kullanımı, sürdürülebilir bir mobilite stratejisinin merkezinde yer almaktadır.
Üçüncü yaklaşım da Bisiklet Yolları ve Yaya Dostu Şehirlerdir. Bisiklet yolu ağının genişletilmesi ve etkin kılınması, yayalar için güvenli yolların tasarlanması, daha sağlıklı, çevreci ve sürdürülebilir şehirler yaratılmasının ana faktörlerindendir. Bu bağlamda sürdürülebilir ulaşım merkezli çağdaş kent planlamasında, insan odaklı yaklaşımın ne denli önemli bir etken olduğu ortaya çıkmaktadır. Bisiklet ve yaya yolları ile kent içi ulaşımda karbon salınımını azaltmak çevre dostu bir yaklaşımın temel taşıdır.
Dördüncü ve son olarak da Çevreci Ulaşım Politikalarını söyleyebiliriz. Elektrikli araçlar ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, sürdürülebilir bir ulaşım sisteminin temel taşlarıdır. Elektrikli otobüs filoları ve şarj istasyonlarının yaygınlaştırılması, çevre dostu ulaşım politikalarının hayata geçirilmesinde önemli adımlardır. Bu politikalar, sadece bugünümüzü değil, gelecek nesillerin yaşam kalitesini de koruma amacını taşımaktadır.
Saygıdeğer katılımcılar, değerli meslektaşlarım ve kıymetli konuklar,
Sorunların çözümü adına diğer birçok konuda olduğu gibi trafik alanında da çıkarılan yasa ve yönetmelikler ve bu bağlamda yürütülecek çalışmalar yeterlidir. Ancak ülkemizde karşı karşıya olduğumuz sorunların çoğunun kaynağı olan yasaların uygulanmasındaki eksiklik ve liyakatsizlik problemi nedeniyle gelişme kaydetme konusunda büyük sorunlar yaşamaktayız. Sizlerle 1999 yılında dönemin TBMM Trafik Komisyonu Başkanı Ahmet Tan’ın hazırladığı rapordan bir bölümü paylaşmak istiyorum.
1-“Kent içi trafik düzenlemesi ve yönetimine ilişkin kararlar uzman görüşlerine dayandırılmalıdır. İl ve ilçe trafik komisyonları aracılığı ile değişik kesimler görüşlerini bildirmelidir. Ancak, uygulamaya yönelik kararların, kent planlaması ve trafik mühendisliği bilimi gerekleri yerine, trafikte değişik rolleri olan kuruluş temsilcileri arasında “oylama” ile yapılma hususu yeniden değerlendirilmelidir. İlgili meslek odalarının komisyonlara asil üye olarak katılması ve görüş bildirmesi sağlanmalıdır.”
2-“Trafik güvenliği alanının değişik disiplinlerinde çok nitelikli lisansüstü eğitim verebilecek, yeni programlar başlatılmalıdır. Bu alandaki akademisyen açığının kapatılabilmesi için bir süre konuk yabancı akademisyenler görevlendirilmelidir.”
Geldiğimiz noktada siz değerli hocalarımızın ve katılımcıların ikinci maddeyi sağlayacak yeterlilikte bir çoğunluğu oluşturduğunuz bir gerçektir. Ancak birinci maddenin tartışmasını yarın sabah gerçekleştirilecek panelde sizlere bırakmak istiyorum.
Saygıdeğer katılımcılar, değerli meslektaşlarım ve kıymetli konuklar,
Bu sempozyumun, bilgi ve deneyim alışverişi açısından verimli geçmesini diliyor, hepinize katılımınız için teşekkür ediyorum. Ayrıca 25. Dönemden itibaren hazırlıkları sürdürülen bu sempozyum için emek veren düzenleme kuruluna, bilim ve danışma kurulunda yer alan hocalarımıza, etkinlikten sorumlu İMO Yönetim Kurulu üyelerine ve şube çalışanlarımıza teşekkürlerimi iletiyorum. Ayrıca sempozyuma bildirilerini yollayarak katkı sağlayan değerli araştırmacılara ve çağrılı konuşmacı olarak tecrübelerini bizimle paylaşacak olan misafirlerimize de şimdiden sunumları ve konuşmaları için teşekkür ediyorum. Birlikte, daha yeşil, sürdürülebilir bir kent ve gelecek için inşaat mühendisliğini daha etkin kılmak hedefi ile çalışmaya devam edeceğiz.