Paket Program Analiz Çıktıları Değişmez Gerçeklikler Değildir! Salt Paket Program Analiz Çıktıları Üzerinden Kusur Değerlendirmesi Yapılamaz!
Eklenme Tarihi: 17/07/2024
Resmi
verilere göre 50 binden fazla insanımızı yitirdiğimiz, yaklaşık 40 bin binanın
yıkıldığı, 200 binden fazla binanın ise ağır hasar aldığı 7.7 ve 7.6
büyüklüğündeki 6 Şubat 2023 Depremlerinin ardından başlayan yargı süreçleri
devam etmektedir.
Daha önce
de dile getirdiğimiz gibi 6 Şubat Depremlerinin yaratmış olduğu
yıkımda sorumluluğu bulunan herkesin yargı önüne çıkarılması ve bu kişilerden
hukuk nezdinde hesap sorulması gerekmektedir. Ancak devam eden
yargı süreçlerinde ne yazık ki var olan sorunların çözülmediği, yeni
sorunların eklendiği ve gerçek kusurluların ortaya çıkarılmasından
uzaklaşıldığı görülmektedir.
Özellikle
deprem mühendisliğinde yaşanan gelişmeler ile yapısal analizlerde daha karmaşık
hesaplar yapılmaya başlanmış ve bilgisayar kullanımı kaçınılmaz hale gelmiştir.
Yapısal analizlerin, güncel mevzuat ile uyumlu şekilde modelleme ve analiz
yapabildikleri üreticilerince beyan edilen paket programlar ile yapılması
1990’lı yılların sonundan itibaren yaygınlaşmıştır. Günümüzde elle hesap
yapılması çok nadirdir.
Yapısal
analiz yapan paket programlar, modelleme ve analizde kullanıcılara açık veya
kapalı olan kabuller kullanmaktadırlar. Paket programlar mühendis için bir
yardımcı olmakla birlikte analiz sonuçlarının değişmez gerçeklikler olmadığı
akıldan çıkarılmamalıdır.
Depremler
nedeniyle yürütülen yargı süreçlerinde soruşturma ve kovuşturma mercilerinin
bilirkişilerin görüşlerine başvurmaları olağandır, olması gerekendir. Ancak
bilirkişilerce kusur ve oranını tespit etme başta olmak üzere yapılan hataların
telafisi güç veya imkânsız sonuçlara neden olabildiği, meslektaşlarımız başta
olmak üzere şüpheli veya sanıklar aleyhine telafisi güç veya imkânsız sonuçlara
neden olunduğu, mağdurların ise adalete erişimlerinin geciktiği gözlenmektedir.
Bilirkişilerin
depremde yıkılmış veya hasar görmüş binaları paket programlar ile modelleyip
analiz ettikten sonra, paket program analiz sonuç çıktıları üzerinde
değerlendirmelerde bulunmaları hemen her bilirkişi raporunda karşılaşılan bir
durumdur. Ancak ülkemizde yapısal tasarımda yaygın olarak kullanılan paket
programlara yönelik herhangi bir akreditasyon sistemi bulunmamaktadır.
Akreditasyon sistemi olmaksızın serbest piyasa koşullarında kullanılan paket
programların aynı binalara yönelik analiz sonuçları arasında farklar olabildiği
gözlenmektedir. Aynı paket programın farklı versiyonlarının kullanılması
halinde dahi analiz sonuçlarında farklar olabilmektedir.
Paket
programlar kullanıcılardan gelen değerlendirme ve talepler ile modelleme ve
hesap yöntemlerinde tespit edilebilen hatalar veya gelişmeler neticesinde
sıklıkla güncellenmektedir. Bununla birlikte deprem mühendisliğindeki
gelişmeler doğrultusunda ve yaşanan depremlerden elde edilen tecrübelerle
deprem yönetmeliklerinin güncellenmesi olağandır, gereklidir. Ülkemizde de
deprem yönetmelikleri dünya ile uyumlu olarak güncellenmektedir. Deprem
yönetmelikleri ve/veya binaların modelleme ve analizlerini etkileyen her
düzeydeki mevzuatın güncellenmesi neticesinde binaların yapısal analizinde
kullanılan paket programların da mevzuata uyumlu şekilde güncellenmesi
olağandır.
AFAD[1] verilerine
göre ülkemizde, bugüne kadar 1947, 1953, 1961, 1968, 1975, 1998, 2007 ve halen
yürürlükte olan 2018 olmak üzere, deprem yönetmelikleri toplam 8 kez revize
edilmiştir. 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinden elde edilen tecrübelerle
tekrar revize edilme çalışmalarının devam ettiği de bilinmektedir.
Ülkemizde
betonarme bina stokunun yaklaşık üçte ikisinin 1975 deprem yönetmeliğine göre
inşa edilen yapılardan oluştuğu bilinmektedir. 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş
depremlerinde yıkılan binaların büyük çoğunluğunun 1998 yılında yürürlüğe giren
deprem yönetmeliği öncesi inşa edilen yapılar olduğu da gözlenmiş ve kamu
idarelerince beyan edilmiştir.
Depremler
nedeniyle yürütülen yargı süreçlerinde binaların ruhsat tarihi itibariyle yürürlükte
olan deprem yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuata göre değerlendirilmesi
kanunsuz suç ve ceza olmaz ve hukuki belirlilik ilkelerinin gereğidir.
Bilirkişi raporlarında binaların ruhsat tarihi itibariyle yürürlükte olan
deprem yönetmeliğine göre değerlendirme konusunda genellikle hassasiyet
gösterildiği gözlenmektedir. Ancak paket programların güncellemeler sonrası
eski ve yeni versiyonları arasında analiz sonuçlarında farklar olabildiği
gözlendiği için bina modelleme ve analizlerinin ruhsat tarihi itibariyle
kullanılan paket program versiyonuyla yapılması beklenirken, bilirkişilerce
paket programların güncel versiyonlarının kullanıldığı görülmektedir.
Bilirkişi
raporlarında paket programların güncel versiyonlarıyla yapılan analizlerin
değişmez gerçeklik gibi kabul edildiği ve versiyon farklarından kaynaklandığı
değerlendirilen (özellikle temel ve döşemelerde) donatı oranı hesaplarındaki
küçük farkların önemli kusurlar olarak gösterildiği sıklıkla gözlenmektedir.
Ancak şu unutulmamalıdır ki, örneğin 20 yıl önce inşa edilen bir bina için
bugün azaltılmış deprem yükleri altında yapılan doğrusal elastik analizle birkaç
taşıyıcı sistem elemanındaki donatıların eksik olduğu sonucuna
varılırsa, bu sonucun kesin olduğu, 6 ve 20 Şubat 2023 depremlerinde binanın bu
nedenle yıkıldığı ve bundan proje mühendisinin sorumlu olduğu sonucuna
varılamaz, böyle bir değerlendirme objektif ve adil
olamaz. Çünkü, birkaç taşıyıcı sistem elemanında zafiyet olsa bile taşıyıcı
sistem yeniden dağılım ile kendisini adapte edebilir ve
zafiyet gösteren elemanların yükü diğer taşıyıcı elemanlar tarafından
paylaşılabilir. Bilirkişi heyeti raporlarında, oransal olarak küçük farkların
yıkıma etkisi genellikle neden-sonuç ilişkisi içinde açıklanmamaktadır.
Bilirkişi
heyet raporlarında paket programlarla yapılan modelleme ve analizlere yönelik
gözlenen bir diğer önemli problem ise modelleme ve analizlere yönelik sayısal
dosyalarının bilirkişi heyet raporlarının eki olarak dosyalara sunulmamasıdır.
“Bilirkişilerin Uyacağı Rehber İlkeler ve Bilirkişi Raporlarında Bulunması
Gereken Standartlar”[2] 13.
Maddesi gereği bilirkişi raporları denetime elverişli olmak zorundadır. Paket
program modelleme ve analizlerini içeren sayısal dosyaların yokluğunda denetime
elverişlilik sağlanamamaktadır.
Bilirkişi
heyet raporlarında kullanılan paket programlarla ilgili yukarıda açıklanan
versiyonlar arasındaki sonuç farklarına ilişkin tespit edilen bu sorunla
ilgili olarak yargılaması devam eden bir dosyada mahkemece bilirkişi heyet
raporlarında sıklıkla kullanılan bir paket programın geliştiricilerine/ticari
hak sahiplerine müzekkere yazılarak, kovuşturmaya konu olan ve 1975 yılı deprem
yönetmeliğine göre tasarlanmış ve inşa edilmiş olması gereken binanın bilirkişi
heyet raporunda kullanılan paket program (2023 yılında güncel olarak
kullanılan) versiyonu ile analiz edilip edilemeyeceği sorulmuştur. Müzekkereye
verilen cevap paket program geliştiricisi firma yetkilisince yetkili olduğuna
dair kanıtlayıcı evrakla birlikte şöyledir:
Paket program geliştirici firma yetkilisince verilen cevaptan da anlaşılacağı üzere, paket programların güncel versiyonlar ile geçmiş yıllarda yürürlükte olan deprem yönetmeliklerine göre analiz yapılması konusunda sorunlar bulunmaktadır. Müzekkere cevabına göre paket programın 2023 yılındaki güncel versiyonu ile 1975 ve (01.01.1998 tarihinde yürürlüğe giren) 1997 deprem yönetmeliklerine göre analiz ve/veya kontrollerin yapılması yargı sürecini de adil olmaktan uzaklaştıran önemli bir yanlıştır
Çok sayıda soruşturma/kovuşturma kapsamında bilirkişi heyetleri ilgili paket programı kullanarak 1975 veya 1997 deprem yönetmeliklerine göre kontrolleri yaptıklarını belirtmişler ve paket program analiz çıktılarına göre kusur değerlendirmesi de yapmışlardır. Benzer bilirkişi heyet raporlarının paket program analiz çıktılarının değişmez gerçeklikler gibi değerlendirilmesi nedeniyle fahiş hatalar içerdiği ve adil yargılamayı engellediği, şüpheli ve sanıklar açısından telafisi güç veya imkânsız mağduriyetlere neden olduğu, kovuşturmanın tüm tarafları ve özellikle mağdurlar açısından da adalete erişimi geciktirdiği açıktır.
Adil yargılamanın tesisi için soruşturma ve kovuşturma mercilerinin statik ve dinamik analiz yapan paket programların sonuç çıktılarının değişmez gerçeklikler olmadığını bilerek bilirkişi heyetlerinden bu doğrultuda neden-sonuç ilişkisi içeren ve denetime elverişli raporlar talep etmeleri önemlidir. Salt paket program analiz çıktıları üzerinden kusur değerlendirmesi yapılamaz!
Paket programlara yönelik ülkemizde herhangi bir akreditasyon sistemi bulunmadığı ve paket program analiz çıktılarının değişmez gerçeklikler olmadığı akıldan çıkarılmamalıdır. Paket program üretici firmaların programlarının versiyon değişiklikleri ve bu değişikliklerle birlikte kazanılan (dolayısıyla önceki versiyonlarda olmayan) ve/veya eksiltilen yetenekleriyle ilgili kamuoyuna ve meslektaşlarımıza doyurucu açıklamalar yapmaları, programların geçmiş versiyonlarını yargı süreçlerinde kullanmak üzere meslektaşlarımızın kullanımına açmaları adil yargılamanın tesisi için gereklidir.
Ayrıca, İnşaat Mühendisleri Odası tarafından 03.11.2023’de yapılan “Şubat 2023 Depremlerinde Binaları Hasar Görerek Yıkılan Statik Proje Mühendislerinin Yargılanmalarında Esas Alınacak Bilirkişi Raporlarının Teknik Yaklaşımı ile ilgili TMMOB İnşaat Mühendisleri Odasının Görüşü” başlıklı metinde vurgulanan, yıkılan binanın projesinin azaltılmış deprem yükleri altında, binanın gerçek davranışını yansıtmaktan uzak doğrusal elastik analiz sonuçlarına göre değerlendirilmesini öngören yaklaşımın sakıncalı olduğu ve adil olmadığı, rasyonel ve adil yaklaşımın, yıkılan binanın projesinin doğrusal elastik olmayan gerçek bina davranışını çok daha doğru bir şekilde dikkate alan Şekil değiştirmeye Göre Değerlendirme yaklaşımı olduğu konusunu da tekrar önemle hatırlatmak isteriz.
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası 6 ve 20 Şubat depremlerinin ardından başlayan soruşturma ve yargı süreçlerine dair tespit ettiği sorunları ve önerilerini kamuoyu ile paylaşmaya devam edecektir.
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odasınca 6 Şubat Kahramanmaraş Depremleri sonrasında yürütülen yargı süreçlerine yönelik buğuna kadar yapılan açıklamalar ve bağlantıları aşağıda sıralanmıştır:
“Şubat 2023 Depremlerinde Binaları Hasar Görerek Yıkılan Statik Proje Mühendislerinin Yargılanmalarında Esas Alınacak Bilirkişi Raporlarının Teknik Yaklaşımı ile İlgili İMO Görüşü”, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun, 6 Şubat Depremleri hakkında yürütülen yargı süreçleri hakkında, 03 Kasım 2023 tarihinde yaptığı açıklama.
“6 Şubat Depremlerinin Asıl Sorumluları Hesap Vermeli, Yargı Süreçleri Adil Olmalıdır!”, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun, 6 Şubat Depremleri hakkında yürütülen yargı süreçleri hakkında, 13 Aralık 2023 tarihinde yaptığı açıklama.
“Adalet Bakanlığına Çağrımızdır, Soruşturmalar Cadı Avına Dönüştürülmesin!”, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun 15 Mart 2023 tarihli açıklaması.
“Meslektaşlarımızın Tutuklu Yargılanmalarına İtiraz Ediyoruz!”, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun 27 Nisan 2024 tarihli açıklaması.
“Kanunsuz Suç Olmaz! Aleyhe Düzenleme Geriye Yürümez!”,TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun 6 Şubat Depremleriyle ilgili yargı süreçleri hakkında 10 Haziran 2024 tarihinde yaptığı açıklama.
“Bilirkişiler Hâkim Yerine Geçemez, Kusur ve Oranını Belirleyemez!”, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun 6 Şubat Depremleriyle ilgili yargı süreçleri hakkında 26 Haziran 2024 tarihinde yaptığı açıklama.